“Яворина” подала пропозиції до Програми розвитку освіти Львівщини на 2017-2020 роки

Зауваження та пропозиції Всеукраїнського об’єднання українок «Яворина» до проекту Програми розвитку освіти Львівщини на 2017-2020 роки

Експерти Всеукраїнського об’єднання українок «Яворина» проаналізували проект Програми розвитку освіти Львівщини на 2017-2020 роки та підготували свої зауваження і пропозиції.

Зокрема, серйозне занепокоєння викликає те, що в стратегічних напрямках Програми як пріоритет зазначено «доступ до якісної освіти через оптимізацію». Вважаємо, що оптимізація – це згубний шлях для вітчизняної освіти, який призведе до закриття сільських шкіл, звільнення кваліфікованих педагогічних працівників, обмеження доступу дітей до освіти.

Водночас в Програмі відсутня інформація:

– про наслідки оптимізації шкільної мережі, зокрема, не запропоновано варіантів подальшого працевлаштування звільнених педагогів;

–  про організацію підвезення учнів;

–  про використання звільнених приміщень;

– про взаємодію місцевої влади з громадами сіл, врахування їхніх потреб у зв’язку з припиненням роботи 20 загальноосвітніх навчальних закладів та зниження ступеня 18 загальноосвітніх навчальних закладів.

– бракує інформації про матеріально-технічне забезпечення опорних шкіл. Переважно вони не пройшли юридичного узаконення, хоча у 2016 році на це було виділено 11,6 млн грн. на 20 шкіл.

У Програмі не окреслено перспективи розвитку мережі дошкільних навчальних закладів та очікувані результати від реалізації Програми. Окрім цього, не передбачено заходів для розвитку позашкільної освіти. Вважаємо, що це серйозні прогалини, які необхідно заповнити. Не висвітлено проблему профільного навчання в старшій школі ЗНЗ області. Важливо активізувати впровадження профільного навчання, забезпечувати старшокласникам рівний доступ до якісної освіти.

Необхідно звернути увагу на компетентність викладання предмету «Захист Вітчизни», а не тільки на потребу матеріально-технічного забезпечення для навчання. Зазвичай цей предмет викладають вчителі праці і фізвиховання, але так не повинно бути, особливо за сучасних обставин. Викладачі повинні володіти предметом на теоретичному і практичному рівнях. З огляду на це, пропонуємо залучати до викладання ветеранів російсько-української війни. Департамент повинен запропонувати низку заходів на тему «Захист Вітчизни», зокрема проведення обласних конкурсів із нагородженням переможців для більшої мотивації учасників.

У проекті Програми належно не відображено проблеми та не передбачено заходів:

– для зміцнення фізичного здоров’я учнівської молоді;

– з розширення діяльності «Шкіл сприяння здоров’ю»;

– для поліпшення організації харчування учнів, зокрема пільгових категорій;

– з попередження правопорушень, насильства, наркоманії, суїцидів серед учнівської молоді.

Пропонуємо з метою зміцнення здоров’я школярів передбачити в Програмі, зокрема на 2017 рік:

– ремонт та введення в експлуатацію кількох плавальних басейнів та спортивних залів;

– створення мережі та додаткове фінансування «Шкіл сприяння здоров’ю»;

– забезпечення здоровим харчування учнів ЗНЗ, безкоштовним харчуванням – учнів пільгових категорій.

Вважаємо, що матеріально-технічне забезпечення освіти в області набагато гірше, ніж подано в Програмі. Матеріально-технічний ресурс за часи незалежності застарів, комп’ютерне обладнання в більшості сільських шкіл або відсутнє, або не придатне для використання.

Не передбачено коштів на обслуговування шкільних автобусів.

На облаштування внутрішніх вбиралень з обласного бюджету планують  виділити 2 млн. грн., а виконати роботи заплановано на 4 млн. грн. Тобто 2 млн грн. планують покласти на плечі громад, а точніше, на батьків. Вважаємо, що в державному закладі, яким є школа, вбиральні мають облаштовувати не батьки, а держава.

На придбання навчального обладнання, комп’ютерної техніки планують витратити 1,5 млн. грн. (і це тільки для вищих навчальних закладів комунальної власності). А чи будуть школи району теж забезпечені комп’ютерною технікою – не відомо. Зокрема, в Програмі не враховано потребу шкіл І-ІІ і І ступенів.

На під’єднання до Інтернету передбачено 1 млн. грн., але чи потрібно для цього такі кошти? Адже у кожному селі чи містечку Інтернет вже проведено, тож 1 мільйон на під’єднання Інтернету для 114 шкіл – не виправдані видатки (це майже 9 тис. на школу, тоді як для ЛОІППО комп’ютери коштують по 10 тис.).

І наостанок. У меті Програми  – значний акцент на європейському виборі. Європейський вибір це добре, однак навчання в Україні має здійснюватися через призму української історії, традиції, звичаю, мати на меті передусім національне та патріотичне виховання. Цього в Програмі, на жаль, дуже бракує.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.